Få hela storyn
Starta din prenumeration

Allmänmedicin

Tidsfönster för ätande floppar vid fetma

Publicerad: 25 april 2022, 14:08

Deltagarna i den aktuella studien hade fetma.

Foto: Gettyimages

Det är inte särskilt effektivt att bara äta mellan två klockslag för att gå ner i vikt, enligt nya resultat från en randomiserad studie.


Ämnen i artikeln:

Medicinska nyheterFetmaSahlgrenska universitetssjukhusetToppnyheterObesitas

Fynden är intressanta och tar avstamp i ett högaktuellt ämne som många har åsikter om, berättar Björn Eliasson som är överläkare vid regionalt obesitascentrum vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. 

– Att tidsbegränsa ätandet är populärt i Sverige. Men här får vi svart på vitt att metoden inte är bättre än hederlig kalorirestriktion. Det är bra att studien är gjord och jag hoppas att resultaten får uppmärksamhet, säger han. 

Är du förvånad över fynden?
– Nej, inte alls. För att gå ner i vikt är mängden kalorier det mest centrala, och inte när på dygnet som man äter.

Läs också: Klartecken för nytt läkemedel för viktminskning 

Övervikt och fetma är ett växande problem. I Sverige är uppskattningsvis över en miljon vuxna drabbade av fetma, och har ett BMI på 30 eller högre. 

Att tidsbegränsa matintaget är på modet för att försöka gå ner i vikt. Men populariteten lär dala något efter de nya resultaten som publiceras i tidskriften New England Journal of Medicine. 

Bakom studien står forskare från Kina som ville undersöka långtidseffekterna med metoden samt om det hela är säkert. Totalt rekryterades 139 vuxna med fetma, och alla instruerades att äta en kalorisnål kost under tolv månader. Utifrån lottning fick hälften av deltagarna endast äta mellan 8.00 och 16.00 om dagarna. Det primära effektmåttet var skillnad i kroppsvikt från studiens start till uppföljningen som skedde ett år senare.

Endast 118 patienter fullföljde studien. Resultaten visar att viktnedgången i snitt låg på 6,3 kilo med en kalorisnål kost och på 8 kilo för de som även åt tidsbegränsat. Skillnaden var inte statistiskt säkerställd. 

Ingen säkerställd skillnad sågs heller mellan grupperna gällande minskning i midjemått eller sänkning av blodtryck och lipidnivåer. Inga dödsfall eller svåra händelser rapporterades under studiens gång. Förekomsten av bland annat huvudvärk, trötthet och förstoppning var liknande mellan de två grupperna. 

Forskningen är utförd på vuxna som är hemmahörande i Kina. Det är inte säkert att resultaten kan generaliseras till personer med annan etnicitet, påpekar forskarna och lyfter det som en svaghet med resultaten. 

Även om fynden inte visar några tydliga fördelar med tidsbegränsat ätande behöver de inte leda till att konceptet ratas helt och hållet, tror Björn Eliasson. 

– Metoden är inte skadlig och inte sämre än kalorirestriktion, enligt forskarna. Den kan säkert fungera bra för en del personer som behöver begränsa sitt ätande, säger han.

Deltagarnas dagliga energiintag låg på 1 500 till 1 800 kcal för män och på 1 200 till 1 500 kcal för kvinnor. Rekryteringen skedde mellan 2018 och 2021. Snittåldern i studien låg runt 32 år. 

Läs mer i abstract: 

Deying Liu med flera. Calorie restriction with or without time-restricted eating in weight loss. The New England Journal of Medicine, publicerad online den 21 april 2022. DOI: 10.1056/NEJMoa2114833 

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten?

Klicka här!

Kommentarer publiceras dagtid vardagar efter granskning.

 

Maria Gustavsson

Reporter

maria.gustavsson@dagensmedicin.se

Dela artikeln: